Home Pemulihan semula jadi pada tumit Spur Yang Anda Perlu Tahu

Home Pemulihan semula jadi pada tumit Spur Yang Anda Perlu Tahu

Tumit taji adalah berkaitan dengan hasil daripada tulang tumit. Ia mungkin terletak di belakang tumit atau di bawah telapak kaki. Apabila terdapat tumit yang mendorong di belakang tumit maka ada keradangan tendon Achilles (tendinitis) yang menyebabkan kesakitan dan ketegangan di belakang tumit. Ia menjadikan keadaan lebih teruk semasa menolak off bola kaki. Ia dikaitkan dengan keradangan fascia plantar (fasciitis).

Taji tumit dan plantar fasciitis arte yang berkaitan dengan penyakit yang mendasari yang menyebabkan radang sendi seperti artritis reaktif, ankylosing spondylitis dan meresap hyperostosis rangka idiopathic. Tumit taji dan plantar fasciitis boleh berlaku bersendirian juga. ia adalah fakta dan ia perlu diingat tumit yang mendorong menunjukkan tiada gejala sama sekali tetapi kebetulan ia boleh ditemui semasa x-ray pemeriksaan dilakukan untuk tujuan lain. Walaupun, ia adalah lanjutan tidak normal tulang yang hadir dalam tumit. Jadi ia menyebabkan rasa tidak selesa dan kesakitan yang dikaitkan dengan keradangan di kawasan yang terjejas.

Ini jenis gangguan adalah lebih cenderung di kalangan rakyat dengan gaya hidup aktif atau orang-orang yang tergolong dalam bidang sukan. Masalah ini juga mungkin disebabkan oleh mengangkat objek berat. Pelbagai rawatan rumah boleh didapati dengan masalah ini di pelbagai tempat di dunia. Sesetengah ubat-ubatan rumah yang popular adalah seperti berikut:

1. Penyelesaian boraks adalah satu ubatan yang berkesan untuk rawatan taji. Anda boleh rendam kaki anda dalam penyelesaian tumit taji kerap. Kemudian anda akan melihat perbezaan dalam keradangan dan kesakitan dalam tempoh beberapa hari.

2. air berklorin juga sangat berkesan untuk merawat tumit taji. Ia bukan sahaja menghilangkan kesakitan tetapi juga menjatuhkan keradangan yang disebabkan di kawasan itu.

3. Apabila terdapat sebarang rasa tidak selesa di mana-mana bahagian badan terutama di tumit, cuka epal cider membantu mengurangkan ketidakselesaan. Anda perlu memotong kertas kerja dalam bentuk tumit. Rendam kertas ini dalam epal cider cuka dan membuat tabiat untuk memakainya dengan kerap selama empat hingga lima hari. Anda pasti akan berasa lega daripada masalah tersebut.

4. Kesan taji dikurangkan dengan menggunakan pek ais pada kawasan yang terjejas. Ia bukan sahaja mengurangkan kesakitan tetapi juga bekerja pada otot untuk mengurangkan keradangan.

5. Urut minyak kelapa membantu dalam rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar